“Stemacteur, ja dat is een vak!”

STEMACTEUR, JA DAT IS EEN VAK!

Er is geen professie dat zo onderschat wordt als die van stemacteur. Wekelijks verdubbelt het aantal bevlogen naïevelingen die zichzelf van de één op de andere dag verkopen als voice-over. Mensen die bij elk familiefeestje door ooms en zusters aangemoedigd worden een bepaald typetje van Carlo Boszhard te imiteren en te horen krijgen: “Die stem, daar moet je wat mee doen!”

Door de voortdurende ontwikkeling van interactieve media stijgt de dagelijkse behoefte aan beeld en geluid onophoudelijk. Elk merk, product of dienst verlangt anno 2019 een audiovisuele explicatie. Wanneer het plaatselijke bakkertje niet in Ultra HD documenteert hoe zijn banketstaven in de oven gedrukt worden, dan rijst al gauw de vraag wat deze bakker te verbergen heeft. Als de lokale loodgieter niet professioneel laat animeren hoe hij vandaag de dag de CV-ketel uitleest, dan is het maar de vraag of we met zijn onderhoud niet al na de eerste vrieskou met een paardendeken omgeslagen het weekend door moeten komen. Ben ik blij met deze tendens? Absoluut! Voor mij als producent van video’s is het een feest om elke keer weer met een andere AV-behoeftige aan tafel te zitten en achter mijn oren te krabben hoe we zijn of haar identiteit kunnen uitdragen in een pakkende presentatie.

En ja, je betaalt wat meer. Net zoals je voor een goed restaurant met professionele chefkok wat meer betaalt dan een dagmenuutje bij de snackbar.

Inherent aan de behoefte aan beeld en geluid is de behoefte aan stemacteurs. Mannen en vrouwen die door klankkleur en intonatie een tekst moeten dragen en zo proberen een productie naar het niveau te tillen waar voorafgaand aan de opname de expliciete wens lag. Ik zeg proberen omdat ik vaak genoeg word voorgesteld aan “stemmen” die het aspect acteren niet begrijpen. Elke maand krijg ik gemiddeld 15 demo’s gemaild van mensen die zichzelf in de markt positioneren als stemacteur. Soms professionele showreels met authentieke en ervaren stemmen, maar over het algemeen fragmenten waarin pijnlijk duidelijk wordt dat men niet stilstaat bij tekstinterpretatie, articulatie en inlevingsvermogen. Vaak gaan deze stemmen vergezeld met aantrekkelijke prijslijsten waarmee gedacht wordt het bestaansrecht te vergroten. En waarom ook niet? Een tekst van een half A4-tje is immers met 5 minuten ingesproken, nietwaar? De werkelijkheid leert echter dat wanneer men het vak stemacteren serieus wil nemen elke tekst eerst ontleed dient te worden. Of het nu gaat om 5 of 50 seconden tekst, elke professionele stemacteur weet iedere zin op meerdere wijzen te intoneren en daarmee de intenties van de tekst te buigen; en iedere professionele stemacteur weet vervolgens na een briefing, wat proberen, repeteren en terugluisteren de enige juiste intentie vast te leggen en aan te leveren. En ja, daar betaal je in de regel wat meer voor. Net zoals je voor een goed restaurant met professionele chefkok wat meer betaalt dan een dagmenuutje bij de snackbar.

Druk op het knopje aan om het toestel aan te zetten. Druk op het knopje uit om het toestel uit te zetten.

Zelf ben ik al een aantal jaren stemacteur en word ik regelmatig ingezet voor animaties, (radio)commercials, bedrijfsreportages of uitleg bij productvideo’s en keer op keer besef ik weer de moeilijkheidsgraad van het vak wanneer ik aan het werk ben in mijn studio. Ademhaling, fantasie, articulatie, dynamiek, spanning, authenticiteit, het zijn allemaal aspecten die zelfs bij een paar gesproken woorden een opname volledig onbruikbaar maken wanneer je ze niet op een natuurlijke en uitgebalanceerde wijze weet toe te passen. En dan kan zelfs een simpele pay-off als “Een beetje van mezelf en een beetje van Maggi” resulteren in een zwetend voorhoofd; zolang je kritisch en met liefde het vak van stemacteur beoefent natuurlijk.
Wanneer tijdens informele gelegenheden gevraagd wordt naar mijn voice-over werkzaamheden, is het nog wel eens lastig duidelijk te maken dat wat ik doe uiteraard bijzonder melig is op z’n tijd (“druk op het knopje aan om het toestel aan te zetten. Druk op het knopje uit om het toestel uit te zetten.”) maar dat het toch in de meeste gevallen een hersenkrakend, inspannend maar uitdagend leuk beroep blijft. “Dus stemacteren is een…” “JAHAA, stemacteren is een vak!”

Albrecht Haan
Studio QKLQ

Nieuws

Lees hier onze laatste berichten uit de studio

  • Radiocommercial maken

Hoe maken we het?

Wil een radiocommercial laten maken? Bekijk hier onze video over ons plan van aanpak.

  • blog-studioqklq-nl

“STEMACTEUR, JA DAT IS EEN VAK!”

Wanneer het plaatselijke bakkertje niet in high definition documenteert hoe zijn banketstaven in de oven gedrukt worden, dan rijst al gauw de vraag wat deze bakker te verbergen heeft...

Wij produceren onder andere voor

Bekijk hier ons meest recente werk

Contact

Vrijblijvende brainstorm?

Bingerweg 18R / 2031 AZ Haarlem / +31 (0)23 3690999 / info@studioqklq.nl

BTW nr. NL1833.97.447.B01 / KvK nr. 56136242 / IBAN NL65 ABNA 0567030350

2019-09-09T15:59:20+02:00